همه چیز در مورد فیزیوتراپی

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی نوعی درمان است که درآن متخصص فیزیوتراپی در درمان و کاهش درد و بهبود عملکرد و در نهایت کیفیت زندگی بالاتر نقش دارد .

فیزیوتراپی یکی از تخصص های سده اخیر است که روز به روز دستخوش تغییرات و پیشرفت می باشد. این تخصص به سبب اینکه جهت دستیابی به اهداف درمانی خود نیاز به روش های تهاجمی نظیر جراحی و تزریق ندارد در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از مقبولیت و محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار است و به همین سبب پزشکان و درمانگران در این کشورها بیشتر بیماران خود را به همکاران فیزیوتراپیست ارجاع می دهند. گستره درمانی این رشته و تخصص بسیار بالاست و به طور کلی در حیطه های توانبخشی بیماران مغز و اعصاب، درمان بدون جراحی و تزریق مشکلات عضلانی-اسکلتی، توانبخشی قلبی و عروق، توانبخشی ریوی و توانبخشی کف لگن و مشکلات جنسی فعالیت دارند.

متخصص فیزیوتراپی علاوه بر درمان و توانبخشی آسیب های ذکر شده می تواند جهت ارزیابی پاسچر و ژست بدن در سنین کودکی و حتی بزرگسالی راهکارهای درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین فیزیوتراپیست در بهبود کیفیت زندگی و زندگی بدون درد و سبک زندگی سالم دخیل باشد و از بسیاری از مشکلات میانسالی و کهنسالی مانند انواع آرتروز ها و مشکلات قلبی عروقی جلوگیری نماید .

متخصص فیزیوتراپی چه کسی است؟

درمان فیزیوتراپی توسط افراد متخصص که در این زمینه دانش لازم را کسب کرده اند به نام فیزیوتراپیست ارائه می گردد. متخصصان فیزیوتراپی معمولاً در مکان های مختلف و با تخصص های دیگر پزشکی همکاری دارند برای مثال بیمارستان ها، کلینیک های فیزیوتراپی، جراحان با تخصص های مختلف، تیم های مختلف ورزشی و ویزیت در منزل بیمارانی که توانایی جا به جا شدن ندارند.

چه زمانی فیزیوتراپی به کار میرود؟

فیزیوتراپی می تواند برای افراد زیادی در هر سن و مشکلات متعدد مورد استفاده قرار گیرد برای مثال:

• مشکلات استخوان ، مفاصل و بافت نرم مانند

: گردن درد، کمردرد، شانه درد و آسیب های ورزشی

• مشکلات مغزی و سیستم عصبی مرکزی مانند:

ام اس، پارکینسون و سکته مغزی

• مشکلات قلب و عروق مانند:

توانبخشی قلبی در سکته قلبی یا عمل قلب باز

• مشکلات ریوی و تنفسی مانند:

بیماران کرونایی یا بیماران با مشکل مزمن تنفسی

همچنین فیزیوتراپی می تواند به بهبود سلامت جسمانی کمک کند و بدن را به سطحی از آمادگی برساند که از آسیب های آینده جلوگیری کند.

فیزیوتراپیست ها چکار می کنند؟

فیزیوتراپیست ها دیدگاه کلی نگر به بدن انسان دارند به طوری که بدن را یک واحد کل می بینند برای مثال وقتی بیماری با درد کمر مراجعه می کند حتما تمام بدن برای علت درد مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تعدادی از مداخلاتی که فیزیوتراپیست ها انجام می دهند شامل موارد زیر است:

• آموزش و توصیه : فیزیوتراپیست ها می توانند در جهت بهبود کیفیت زندگی توصیه های مفیدی بکنند و حتی می توانند نحوه درست خوابیدن و انجام دادن کارهای روزمره را آموزش دهند .
  • آموزش حرکات و ورزش های درمانی و اصلاحی: تمرینات اصلاحی جهت افزایش دامنه حرکتی و قدرت عضلات
  • درمان های دستی: همانطور که از اسم آن پیداست درمانگر از دست خود جهت برطرف کردن عارضه استفاده می کند.
  • مدالیته های الکتریکی: تحریک الکتریکی، تکارتراپی، لیزردرمانی، شاک ویو، مگنت، گرما و سرما
  • طب سوزنی و سوزن خشک
  • آب درمانی

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)